rond-de-wereld-met-danja.reismee.nl

THE END

Mexico,

Elke keer vraag ik me weer af of een land me kan boeien, fascineren en grijpen en elke keer gebeurd het weer op een ander vlak. Mensen blijven me vragen of ik niet te verwend ben geworden en of ik de landen nog wel kan waarden.  Tuurlijk wordt ik net als ieder ander mens na de 30ste tempel een beetje moe maar ik heb altijd genoten en altijd de verschillen proberen te zien tussen de landen. Dit keer dus ook bij mexico. Mexico was voor mij de perfecte afsluiting van mijn wereldreis en mexico ben ik ook als een heel bijzonder land gaan zien. Hetgene waarvoor ik hier naartoe kwam was de chitzen itza maar in de eerste paar dagen kwam ik er  al achter dat mexico zo veel meer te bieden had. En was ik genoodzaakt een strakke planning te maken om alles te kunnen zien dat ik wou zien.

In een hele korte tijd heb ik ontzettend veel va mexico gezien wat begon in mexico city waar heel veel mensen mij voor gewaarschuwd hadden. Zeker nadat er een maand geleden weer dezelfde overheid werd gekozen (die ook in het maffiacircuit zit). Je merkt dat het onrustig in de stad is, niet dat ik me ooit onveilig heb gevoeld maar het komt vooral door het gedrag van de locals. Je wordt meerdere malen op straat aangesproken dat je erg voorzichtig moet zijn met je spullen en savonds alleen over straat lopen is uit den boze. Als je om je heen kijkt wordt je ook omringd door politie en soldaten wat ook een onrustig gevoel geeft. Er heerst een duidelijk spanning onder de locals die ze overbrengen op menig toerist. Misschien is dit ook een reden waarom het totaal niet toeristisch in mexico was terwijl het hun hoogseizoen hoort te zijn.  Het wordt gelabeld als een onvelig land, en zeker om daar alleen als meisje te reizen. Ja er is al jaren een drugs oorlog aan de gang maar naast de waarschuwingen die ik heb grekregen heb ik het als een heerlijk en makkelijk land gezien om in te reizen. In mexico hebben voor mij de mexicanen een hele belangrijke rol gespeeld en was dat ook wat mij het meest aan het land aantrok. Ik heb ontzettend veel locals ontmoet die heel veel voor mij hebben overgehad. Van de kleinste dingetjes, zoals het vertalen van het engels naar spaans, waarschuwen wanneer mijn bus zou vertrekken tot niet normaal vriendelijke gebaren als het toelaten in huis en leven, voor me koken, mee uit eten te nemen, trakteren op een echt hagen-dasz ijsje, samen te snorkelen in grotten, mij een lift naar de volgende stad te geven tot het zelfs leren van autorijden. Ja dat lees je goed pap en mam ik heb leren autorijden in mexico van een mexicaan en heb in het prachtige gebied tussen tulum en playa del carmen mijn autorijkunsten vertoond.  Helaas was dit aan het eind van mijn reis, want hij opperde zelfs dat ik in een paar dagen mijn rijbewijs hier zou kunnen halen, door simpelweg even naar het politebureau te gaan en een examentje af te nemen.

En ook al was ik alleen naar mexico gegaan ik ben maar weinig momenten alleen geweest, naast de geweldige locals die ik hier heb ontmoet heb ik ontzettend leuke reizigers ontmoet waar ik meerdere dagen mee ben opgetrokken en zelfs op de laatste dag was ik in het goede gezelschap van een medehagenees die ook nog eens op hbs-crayenhout had gezeten, zo zie je maar de wereld is klein.  Na mexico city ben ik van oaxaca naar puerto escandido naar san cristobal naar palengue naar tulum naar playa del carmen naar chitzen itza naar cancun tot isla mujeres gegaan. Elk van deze plaatsen heeft me bevallen en ik zou er zo weer naartoe gaan, ook al heb ik de inca ruines die over het land verspreid liggen gezien er zijn nog zo duizenden redenen waarom ik er terug naar zou willen.

Het einde van mijn reis……

Zoals ik al aan het begin van mij reis zei ik wist al vanaf het moment dat ik naar de middelbare school ging dat ik daarna  zou reizen. Van hoe en hoelang had ik nog geen weet maar ik wist dat het moest gebeuren. Maar ik had nooit kunnen weten en durven hopen dat dit jaar zoveel voor mij zou beteken als het heeft gedaan. Ik heb zo ontzettend veel gezien, geruikt, geproeft, meegemaakt, gevoeld en niet te vergeten geleerd. Ik ben erachter gekomen hoe klein mijn wereld in nederland eigenlijk is en dat er zeker meer is dan alleen maar studeren en werken.En ben ontzettend dankbaar dat ik deze kans heb gehad om een jaar weg te kunnen want g amaar eens naar azie en vraag aan de jeugd+ wat zij het liefst zouden willen doen. Dan zal je als antwoord krijgen dat ze niets liever dan naar europa willen reizen maar dat ze dat wel uit hun hoofd kunnen zetten.

Het is een jaar vol emotionele momenten geweest, van zielige momenten tot waanzinnig mooie momenten waarbij ik me in en in gelukkig heb gevoeld. Momenten die ik altijd heb mogen delen met andere mensen, was het niet met fleur, rosa of elske dan was het wel met andere backpackers of locals. Mensen zien mij nooit als een emotioneel persoon, en denken dan ook vaak dat ik nooit een traantje laat maar geloof mij er zijn tijdens deze reis menigmaal momenten geweest dat ik wel een heel zwembad vol zou kunnen janken. Het zijn dan ook voor mij altijd de mensen die me hebben ontroerd en bij deze wil ik iedereen die ik tijdens deze reis heb ontmoet bedanken voor hun gezelschap en voor het zichzelf zijn.  Dit is ook het moeilijkst voor mij om los te laten, op reis ontmoet je gemiddeld 3 mensen (als het niet meer is) op een dag en thuis kom je weer in je oude vertrouwde wereldje terecht (wat ook weer fijn is voor een tijdje).   Ik ben er klaar voor om iedereen weer te zien en verlang daar ook heel erg naar maar ik ben nog lang niet klaar met de levensstijl van het backpacken. Dit ben ik, niet geven om hoe je eruit ziet, doen waar je zin in hebt en vooral geen verplichtingen aan anderen alleen de verplichtingen die je jezelf oplegd. En nu sta ik op het punt om daar gedag tegen te zeggen, iets waarvan ik heb besloten geen gedag tegen te zeggen maar tot ziens.

En nu zit ik dan op het vliegveld mijn laatste travel verhaal te schrijven, iets waar ik heel veel plezier aan heb beleefd, waardoor ik een goed ovezicht van het land zelf kon krijgen en het weer van een ander perspectief kon bekijken door de vele reacties die ik van jullie heb gekregen.  Zoals misschien een aantal al van jullie weten ben ik erg dankbaar voor jullie reacties en ga ik ze zeker bewaren. Dit was het dan, bedankt voor het lezen, bedankt voor de reacties en de steun die jullie mij daar mee hebben gegeven. En het enige wat ik voor nu wil is mijn familie, vrienden en vooral mijn lieve boef, jacky (hond) een dikke knuffel geven.

Gaafste dingen in mexico

-alle aztec ruines door het land verspreid

- Door een rivier vol krokodillen lopen (wat ook nog eens minstens 25min duurde)

- het leren kennen van een belangrijk aspect van de mexicaanse cultuur: het mexicaanse showworstelen (waar ik naartoe ben gegaan in mexico citY) Moet je even opzoeken op youtube

- het ontzettende lekkere eten wat geen drol kost

- de waanzinnig mooie carabische en pacifische kust

- de geweldige ervaring van het snorkelen in grotten

- de mariachi bandjes en de gitaarspelende mannetjes op het strand

- het in aanmerking komen met de locals wat vrij makkelijk is

- En niet te vergeten de tequilla die hier WEL te drinken is

TIJDENS MIJN REIS

Nuttelooste uitvindingen:

De papieren wc brillen van de kruidvat

Die verdomde spork waarbij het mes een vork met drie tantjes eraan is

Beste uitvinding

De desinfecterende handgel (waar ik echt niet zonder kan)

Slippers waardoor je nooit maar dan ook nooit in een hostel op bloten voeten hoeft te douchen

Meest gestelde vragen van backpacker tot backpacker:

Waar kom je vandaan?

Hoe lang ben je onderweG?

Waar ben je geweest?

Waar ga je naartoe?

Wat is je favoriete land?

En pas vaak uren of dagen later vragen ze naar je naam.

Iets wat backpackers allemaal met elkaar gemeen hebben

Ze houden van reizen (DUHH)

Hebben allemaal een backpack (nog meer DUHH)

Zijn allemaal eigenlijk allemaal best wel trots op wat ze doen en waar ze zijn geweest

Beweren allemaal nooit verliefd te worden tijdens het reizen

Praten redelijk vaak over geld

En hebben aan het eind van hun reis er een hele nieuwe vriendenkring bij op facebook

Ik heb me nog nooit zo gelukkig gevoeld,  en uiteindelijk draait het daar om.

Elske

Mooi verhaal Dan!!! Welkom thuis!!! En ik sluit me aan bij je mening over de papieren wc brillen ;) xxxx

fleur

Wauw lieve dan wat een geweldig slot verhaal! Het is mooi dat je je gevoelens in je verhalen zo goed weet uit te drukken, want in je vertelde berhalen nu je terug bent komt dat minder naar voren dam hier. Je hebt nog zoveel beleefd de laatste maanden, en ik vind het zo knap en goed van je dat je gedaan jebt wat je al zo lang wilde.doen en dat dat ook allemaal zo goef is verlopen! Nu ben ik super blij dat je er weer bent en vind ik het echt genieten om zoveel verhalen van je te horen en ook alwer zoveel verhalen weer te kunnen delen. Wij raken vast nooit meer uotgepraat dan haha lieve dan, blijf je dromen lekker waarmaken, dat gaat je vast en zeker lukken, hou van jou xxx fleur

Trudy van Meel

Lieve Danja Heel erg bedankt voor al je prachtige verhalen. Ik heb er enorm van genoten en Saskia [ik stuur ze door naar haar ook]
Welkom thuis bij al die lieve mensen die je warm zullen ontvangen. Deze reis staat op je harde schijf en die kunnen ze je nooit meer afnemen. Liefs Trudy en Saskia

aldo en ingrid

Lieve lieve Danja je ontroert ons steeds weer met je verhalen. nu met het eindverhaal. je laatste zin treft ons het meest: dat deze droomreis jou zo gelukkig gemaakt heeft. je bent veilig thuis gekomen en we zijn ongelooflijk trots op jou. ook wij willen alle mensen bedanken die op jouw verhalen gereageerd hebben. hoe mooi is dat geweest. en voor nu xxxxxx xxxxxxxxx

Marion

Hallo Danja, mooi verhaal over je belevenissen in Mexico. Leuk ook zoals je de verschillende rubrieken weergeeft. Je bent nu al weer een paar dagen terug. Wat zullen je familie, Jack en vrienden blij zijn dat je er nu ook weer voor hen bent. Geniet als een reiziger van het mooie, bijzondere, vrije land waar je geboren bent en ik wens je een leuke start toe bij je vervolgstudie!
Zonnige groet, Marion

saskia

Ja Danja...echt mooie verhalen heb je geschreven.Zal de verhalen wel missen, want dan was ik ook even mee op reis .......Je kan ook zo goed schrijven!

Nu het ' gewone' leven weer in....Wie weet zie je binnen dit kleine wereldje ook weer nieuwe dingen die je anders nooit gezien had......

Heel veel plezier en succes...
Saskia

henriette

hee danja, welkom thuis! wat zal ik je verhalen missen, zo gewend zijn we er aan geraakt! Ik hoop dat je in je leven hier thuis ook het karakter van "onderweg zijn" kunt ontdekken, dan kun je blííven backpacken. Hopelijk tot ziens binnenkort, om life nog meer van je te horen.
liefs Henriette